LELLO//ARNELL
19.09.2014 - 31.10.2014
Die trockene Schwärze des Kellers verlassend, schnellte er plötzlich herum, als ob er etwas gespürt hätte. Jemanden. Er konnte eine Stimme hören - ein entferntes murmeln. Nicht wirklich Worte, nur ein leichtes Brummen mit der Intonation von... Sprache. Er war wie völlig versteinert, reckte seinen Hals, verdrehte sich, er spitzte sein Ohr: "... völlig versteinert, reckte seinen Hals, verdrehte sich, er spitze sein Ohr." Er fröstelte. "Er fröstelte."
Als ein Freund des Künstlers 2001 an einem Flughafen in Südamerika hängen blieb, entdeckte er ein Buch in der Ritze zwischen zwei Sitzen wo er saß. Vertrieben, eine spanische Novelle, der Deckel des Buches war abgerissen. Genauer gesagt fehlten in etwa die ersten vierzig Seiten. Ebenso das Ende der Geschichte. Später, in einem apathischen Zustand dösend, begann er zögerlich das Buch zu lesen.
Der Protagonist, ein junger Mann, nach irgendeiner Art von Katastrophe an einem Flughafen gestrandet, wird in seiner Einsamkeit langsam auf eine Art erleuchtet, oder auch verrückt. Im Laufe der Geschichte wird er der Existenz des Erzählers und des Lesers gewahr, was ihn in einen fiebrigen Kampf führt, seinen omnipräsenten Beobachtern zu entfliehen. Er findet heraus, dass bestimmte Teile der schier endlosen modernistischen Struktur den Blick seiner Verfolger verschleiern und die Geschichte erreicht ihren Höhepunkt als der Protagonist sich zurück zieht und sich vor den neugierigen Blicken seiner Verfolger versteckt.
Überall waren Menschen. Die Hitze kriecht in Ecken der Struktur die, die Klimaanlage nicht erreicht. Ich fühlte mich miserabel. Ich hatte kaum geschlafen, und nichts gegessen außer Schokoriegeln und Cola. Die Architektur schlaucht mich. Flughäfen sollten passiert werden, sie taugen nicht für einen längeren Aufenthalt. Es ist so unnatürlich. Diese Idee vertikalen Beton und Glas mit Kaskaden von tropischer Vegetation zu verbinden - ist so post - apokalyptisch.
Of a Story of Fiction of a Story of Fiction ist eine Fortsetzung von Jørgen Craig Lello & Tobias Arnells Untersuchung der Bedeutung und der Konsequenz des World Views. Wie er entstanden ist, sich verändert, entwickelt und geschützt hat.
Wie ein einfacher Fehler sich überall ausbreiten und in etwas wirklich bizarrem - beinahe verrücktem enden kann.
Jørgen Craig Lello & Tobias Arnell arbeiten seit 2003 zusammen und nutzen in Ihrer Logik gebrochene Gedankenstränge, falsche Behauptungen und erfundene Szenarien in ihrer Untersuchung wie die Welt interpretiert und verstanden wird.
Sie arbeiten in erster Linie skulptural, es reicht jedoch häufig in die Bereiche der Fotografie, der Collage und des Bildnisses hinein. Die Werke strahlen eine oberflächliche Trash und Do It Yourself Ästhetik mit einem Anspruch auf Geschicklichkeit aus, doch sind sie fundamental Konzept basiert mit einer stark von Material und Skulptur geprägten Disposition.
Ihre Arbeit hinterfragt grundlegende soziale Strukturen und Methoden und ihre Gültigkeit. Die Verwendung historischer Dokumente, von Symbolen, und Ereignissen, einer Vielzahl von vernetzter Konzeptionen, münden in einen dekonstruktiven Prozess, der ein verzerrte Wahrnehmung des "großen Ganzen" zum Ergebnis hat.
In erster Linie geht es in den Arbeiten um die Art wie Themen behandelt werden so dass, obwohl sie lückenhaft oder sogar unsinnig sind, ein Gefühl von Vollständigkeit entsteht.
Lello//Arnell waren in Ihrer Heimat Norwegen in wichtigen Ausstellungen wie, "Lights On - Norwegian Contemporary Art", Astrup Fearnley Museum, Norwegian Sculpture Biannial (´06 und ´12) sowie einer Anzahl Einzelausstellungen vertreten. In 2012 waren sie außerdem Teilnehmer in der Eröffnungsausstellung "To Be With Art Is All We Ask." des neuen Astrup Fearnley Museums. Außerdem sind sie 2014 in Gruppenaustellungen im Sørlandes Art Museum Kristinsand und der Boghossian Foundation in Brüssel zu sehen, sowie in Einzelausstellungen in Wien, Brüssel und Moss.
Sie sind den Sammlungen des Astrup Fearnley Museums, des Sørlandet Art Museums, der Region Skåne, dem Slovenian Center for Graphic Art und der Statoil Sammlung vertreten.
Kürzlich wurden größere Kunst am Bau Projekte für die Norwegian School of Economics in Bergen, die Universität Oslo, sowie für das Krankenhaus in Kalnes verwirklicht.
Exiting the dry blackness of the basement storage, he suddenly spun around, as if sensing something. Someone. He could hear a voice a – distant murmur. Not actual words, just a faint hum with the intonation of… speech. He remained completely frozen, stretching his neck, twisting, his ear arching out from the side of his head: “...completely frozen, stretching his neck, twisting, his ear arching out from the side of his head.” He shuddered. “He shuddered.”
In 2001, a friend of the artists found himself stranded in an airport in South America when he discovered a book wedged between the seats of the sofa he was inhabiting. Dislodged, it was a novel in Spanish, its cover ripped off. In fact, the first forty or so pages were missing. As well as the ending of the story. Later, finding himself sinking into a dazed state of apathy, the friend haltingly began to read it.
The protagonist a – young man trapped alone in an airport after some sort of catastrophe is slowly driven to enlightenment or madness by his solitude. As the story progresses, he becomes sentient to the existence of the narrator and reader of the story, leading him into a fevered struggle to escape the omnipresence of his observers. He discovers that certain parts of the near endless modernist structure obscure his pursuers’ view, and the story deteriorates as the young man withdraws and conceals himself from our prying eyes.
“There were people everywhere. The heat was infiltrating pockets of the structure where the air condition couldn’t keep up. I was feeling terrible. I had barely slept, and eaten nothing but candy bars and Coke. The architecture was getting to me: Airports should be passed through, not lived in. Its not natural. This idea of pairing vertical concrete and glass with cascades of tropical vegetation – it’s so postapocalyptical.“
Of a Story of Fiction of a Story of Fiction is a continuation of Jørgen Craig Lello & Tobias Arnell’s examination of the meaning and consequence of the World View. How it is born, mutated, evolved and shielded. How a simple error can propagate throughout and result in something truly bizarre even – bordering to the insane.
Jørgen Craig Lello & Tobias Arnell have collaborated since 2003 and utilize logically broken trains of thought, false statements and fictional scenarios in their examination of how the world is interpreted and understood.
They primarily work with sculpture, though it often bleeds into photography, collage and imageworks. Visually, the pieces hold a resigned trash- and DIY-aesthetic, with pretensions of slickness. Though the works are fundamentally idea-based, they are saturated with a strong, underlying material and sculptural disposition.
Their work questions basic social structures and methods, and their validity. By using historical documents, symbols and events, a wide range of interconnected concepts are subjected to a deconstructive process which emanates in a skewed perception of «the big picture».
The main theme in the works is the way the topics have been treated, which constructs an interpretation that feels complete, though invalid, or even preposterous.
In Norway, LELLO//ARNELL have participated in high profile group shows such as Lights On Norwegian Contemporary Art at the Astrup Fearnley Museum and the Norwegian Sculpture Biennial (‘06 and ‘12) in addition to a number of solo exhibitions. In 2012 they are also participated in the opening exhibition of the new Astrup Fearnley Museum, To Be With Art Is All We Ask.
They have exhibited widely across Europe and have been acquired by a number of public and private collections, such as the Astrup Fearnley Collection, Sørlandet Art Museum, the Region Skåne Collection, the Slovenian Centre for Graphic Art and the Statoil Art Collection.
They have recently completed major public commissions for the Norwegian School of Economics in Bergen and the University of Oslo, and will be completing a commission for a new regional hospital in Kalnes south of Oslo in 2014.
In 2013–14 they have solo exhibitions in Moss, Brussels, Vienna and Stuttgart. They are also participating in group exhibitions at Sørlandets Art Museum in Kristiansand and the Boghossian Foundation in Brussels.
Exhibition view: LELLO//ARNELL, Of a Story of Fiction of a Story of Fiction, Galerie Reinhard Hauff, 2014
Exhibition view: LELLO//ARNELL, Of a Story of Fiction of a Story of Fiction, Galerie Reinhard Hauff, 2014
Exhibition view: LELLO//ARNELL, Of a Story of Fiction of a Story of Fiction, Galerie Reinhard Hauff, 2014
Exhibition view: LELLO//ARNELL, Of a Story of Fiction of a Story of Fiction, Galerie Reinhard Hauff, 2014
Exhibition view: LELLO//ARNELL, Of a Story of Fiction of a Story of Fiction, Galerie Reinhard Hauff, 2014
Exhibition view: LELLO//ARNELL, Of a Story of Fiction of a Story of Fiction, Galerie Reinhard Hauff, 2014
Galerie Elisabeth & Reinhard Hauff
Paulinenstr. 47
D – 70178 Stuttgart
Opening Hours:
Tuesday – Friday: 1 – 6 p.m.
and by appointment