„Das ist also der Stand der Dinge: Wir leben in einer Epoche der Brüche und Diskrepanzen, einer Epoche, in der alles – oder fast alles – möglich ist, während man nichts – oder so gut wie nichts – in der Gewissheit, es zu durchschauen, selbstbewusst angehen kann; einem Zeitalter der Ursachen, die auf ihre Wirkungen folgen, und der Wirkungen, die mit minimalen und ständig schrumpfenden Erfolgsaussichten nach ihren Ursachen suchen; einem Zeitalter […], in dem scheinbar erprobte Mittel ihre Nützlichkeit in steigendem Tempo verlieren (oder erschöpfen), während man bei der Suche nach Ersatz für sie selten über das Entwurfsstadium hinausgelangt – und wenig mehr erreicht als bei der Suche nach den Überresten des Flugs 370 der Malaysia Airlines.“ Zygmunt Bauman beschreibt in seinem letzten Buch Retrotopia einen ungefähren Schwebezustand in dem sich die Welt zu befinden scheint. Wir suchen nach Halt, Perspektiven, Sicherheit und Antworten auf all die Fragen, die auf uns zu warten scheinen. Die Hilflosigkeit mündet in einer Sehnsucht nach politischen Modellen, die mehr Sicherheit und Wahrheiten anhand einfach verständlicher Methoden versprechen. Paradoxerweise ist die erfolgsversprechendste Maßnahme sie zu befriedigen, die Verbreitung von Lüge und Halbwahrheiten. FAKE.
Auch Frank Ahlgrimm scheint uns in unsicheren Zeiten einfache Lösungen anzubieten. So verweist EXIT eventuell auf die Möglichkeit den Notausgang zu wählen. Oder verweist es vielmehr auf eine, wie auch immer geartete Katastrophe und darauf, dass es höchste Zeit für zielführende Maßnahmen ist? Sind wir dann SAFE? Umfassende Modelle zur Lösung der drängendsten globalen Probleme scheitern an regionalen Partikularinteressen oder werden durch die sich wandelnde geopolitische Lage durchkreuzt. Und so treiben wir vermeintlich unaufhaltsam, erfasst gleichsam von einem Strudel von unheilvollen Entwicklungen gemeinsam mit den zu bemitleidenden ferngesteuerten Kreaturen, wie die auf Frank Ahlgrimms großformatigen Komposition … in Richtung einer apokalyptischen Zukunft und warten vergeblich auf den NEXT STOP, happy end. Bei genauerer Betrachtung handelt es sich bei den entstellten Köpfen allerdings um Dummies, die bei der Ausbildung von Zahnmedizinern wertvolle Hilfe leisten sowie einen unterschwelligen Hinweis geben, wo das Happy End eventuell zu finden sein könnte (Text: Reinhard Hauff).
Frank Ahlgrimm (*1965 in Rerik, Deutschland) lebt und arbeitet in Berlin, Deutschland. Sein künstlerisches Werk ist in zahlreichen renommierten Sammlungen vertreten, wie der Sammlung zeitgenössischer Kunst der Bundesrepublik Deutschland, der Sammlung des Ministeriums für Wissenschaft, Forschung und Kunst des Landes Baden-Württemberg, Deutschland, der Sammlung des Kulturamtes der Stadt Stuttgart, der Sammlung Peter W. und Alison Klein, Eberdingen/Nussdorf, Deutschland, sowie der Sammlung Fondazione Marino Golinelli, Bologna, Italien. Die Galerie Elisabeth & Reinhard Hauff zeigte sein Werk erstmalig 2005 in der Einzelausstellung hunting-ground und präsentiert nun 2022 seine sechste Einzelausstellung NEXT STOP, happy end.
Zur Eröffnung laden wir Sie herzlich am Freitag, den 16. September 2022, von 18 bis 21 Uhr ein.
"So this is the state of affairs: we live in an era of rupture and discrepancy, an era where anything-is-possible, while nothing – or next to nothing – can be tackled confidently with the certainty of seeing through it; an age of causes following their effects and effects seeking their causes with minimal and ever-dwindling chances of success; an age when seemingly tried and tested remedies are rapidly losing (or exhausting) their usefulness, while the search for a replacement for them rarely advances beyond the design stage – and accomplishes little more than the search for the remains of Malaysia Airlines Flight 370." Zygmunt Bauman describes in his last book Retrotopia the approximate state of limbo in which the world seems to be. We are looking for support, perspectives, security and answers to all the questions that appear to be waiting for us. The helplessness leads to a longing for political models that promise more security and truth using easily understandable methods. Paradoxically, the most promising measure to satisfy them is to spread lies and half-truths. FAKE.
In this show with recent paintings created during the isolation of the Covid Pandemic – an era of rupture and discrepancy – Frank Ahlgrimm also seems to offer us simple solutions in uncertain times. EXIT may refer to the possibility of choosing the emergency exit. Or does it rather refer to a catastrophe of whatever kind and that it is high time for expedient measures? Are we SAFE then? Comprehensive models for solving the most pressing global problems fail again and again due to particular regional interests or are thwarted by the changing geopolitical situation. And so we seem to be drifting unstoppably, in a whirlpool of ominous developments towards an apocalyptic future while we wait in vain for the NEXT STOP, happy end. This large-format composition captures with its host of remote-controlled creatures feelings of pity, fear, alienation, doom and hope. On closer inspection, however, the disfigured heads are in fact medical dummies used for the training of dentists. While spooky, the large composition gives a subliminal indication of where the artist speculates some happy ending could possibly be found (text: Reinhard Hauff, translation into English: Elisabeth Hauff).
Frank Ahlgrimm (*1965 in Rerik, Germany) lives and works in Berlin, Germany. His works are represented in renowned collections such as the Collection of Contemporary Art of the Federal Republic of Germany, the collection of the Ministry of Science, Research and Art of the State of Baden-Württemberg, Germany, the Collection of the Cultural Office of the City of Stuttgart, the Peter W. and Alison Klein Collection, Eberdingen/Nussdorf, Germany, and the Collection Fondazione Marino Golinelli, Bologna, Italy. The Gallery Elisabeth & Reinhard Hauff first showed Frank Ahlgrimm in 2005 in the solo exhibition hunting-ground, and the 2022 exhibition NEXT STOP, happy end is Frank Ahlgrimm's 6th solo show with the Gallery.
We cordially invite you to our opening on Friday, September 16, 2022, from 6 to 9 p.m.
Frank Ahlgrimm’s „EXIT“, 2021, acrylic and lacquer on reflector fabric, 118 x 93 cm, GIF: Arne Mross.
Frank Ahlgrimm’s „EXIT“, 2021, acrylic and lacquer on reflector fabric, 118 x 93 cm, photo: Arne Mross.
Detail of Frank Ahlgrimm’s „BASE“, 2022, acrylic and lacquer on printed vinyl, 105 x 92,5 cm, photo: Bernhard Kahrmann.
Detail of Frank Ahlgrimm’s „TABU“, 2022, acrylic and lacquer on reflector fabric, 118 x 93 cm, photo: Bernhard Kahrmann.
Exhibition view: Frank Ahlgrimm. „NEXT STOP, happy end“, 2022, photo: Bernhard Kahrmann.
Detail of Frank Ahlgrimm’s „BLOCK“, 2022, acrylic and lacquer on reflector fabric, 250 x 190 cm, photo: Bernhard Kahrmann.
Detail of Frank Ahlgrimm’s „AGENDA“, 2021, oil, acrylic and lacquer on printed vinyl, 260 x 200 cm, photo: Bernhard Kahrmann.
Exhibition view: Frank Ahlgrimm. „NEXT STOP, happy end“, 2022, photo: Bernhard Kahrmann.
Detail of Frank Ahlgrimm’s „PARANOIA • HISTORY • HISTORY • PARANOIA (diptych)“, 2020, oil, acrylic and lacquer on printed vinyl, 260 x 400 cm, photo: Bernhard Kahrmann.
Detail of Frank Ahlgrimm’s „AGENDA“, 2021, oil, acrylic and lacquer on printed vinyl, 260 x 200 cm, photo: Bernhard Kahrmann.
Detail of Frank Ahlgrimm’s „PARANOIA • HISTORY • HISTORY • PARANOIA (diptych)“, 2020, oil, acrylic and lacquer on printed vinyl, 260 x 400 cm, photo: Bernhard Kahrmann.
Detail of Frank Ahlgrimm’s „BLOCK“, 2022, acrylic and lacquer on reflector fabric, 250 x 190 cm, photo: Bernhard Kahrmann.
Frank Ahlgrimm’s „RETROTOPIA“, 2022, mixed media on canvas, 200 x 260 cm, photo: Bernhard Kahrmann.
Frank Ahlgrimm’s „AGENDA“, 2021, oil, acrylic and lacquer on printed vinyl, 260 x 200 cm, photo: Bernhard Kahrmann.
Exhibition view: Frank Ahlgrimm. „NEXT STOP, happy end“, 2022, photo: Bernhard Kahrmann.
Frank Ahlgrimm’s „TABU“, 2022, acrylic and lacquer on reflector fabric, 250 x 190 cm, photo: Bernhard Kahrmann.
Frank Ahlgrimm’s „EXIT“, 2021, acrylic and lacquer on reflector fabric, 118 x 93 cm, photo: Bernhard Kahrmann.
Exhibition view: Frank Ahlgrimm. „NEXT STOP, happy end“, 2022, photo: Bernhard Kahrmann.
Frank Ahlgrimm’s „SAFE“, 2022, acrylic and lacquer on reflector fabric, 118 x 93 cm, photo: Bernhard Kahrmann.
Frank Ahlgrimm’s „BLOCK“, 2022, acrylic and lacquer on reflector fabric, 250 x 190 cm, photo: Bernhard Kahrmann.
Exhibition view: Frank Ahlgrimm. „NEXT STOP, happy end“, 2022, photo: Bernhard Kahrmann.
Exhibition view: Frank Ahlgrimm. „NEXT STOP, happy end“, 2022, photo: Bernhard Kahrmann.
Exhibition view: Frank Ahlgrimm. „NEXT STOP, happy end“, 2022, photo: Bernhard Kahrmann.
Exhibition view: Frank Ahlgrimm. „NEXT STOP, happy end“, 2022, photo: Bernhard Kahrmann.
Exhibition view: Frank Ahlgrimm. „NEXT STOP, happy end“, 2022, photo: Bernhard Kahrmann.
Detail of Frank Ahlgrimm’s „AGENDA“, 2021, oil, acrylic and lacquer on printed vinyl, 260 x 200 cm, photo: Bernhard Kahrmann.
Detail of Frank Ahlgrimm’s „AGENDA“, 2021, oil, acrylic and lacquer on printed vinyl, 260 x 200 cm, photo: Bernhard Kahrmann.
Exhibition view: Frank Ahlgrimm. „NEXT STOP, happy end“, 2022, photo: Bernhard Kahrmann.
Detail of Frank Ahlgrimm’s „AGENDA“, 2021, oil, acrylic and lacquer on printed vinyl, 260 x 200 cm, photo: Bernhard Kahrmann.
Exhibition view: Frank Ahlgrimm. „NEXT STOP, happy end“, 2022, photo: Bernhard Kahrmann.
Detail of Frank Ahlgrimm’s „AGENDA“, 2021, oil, acrylic and lacquer on printed vinyl, 260 x 200 cm, photo: Bernhard Kahrmann.
Detail of Frank Ahlgrimm’s „AGENDA“, 2021, oil, acrylic and lacquer on printed vinyl, 260 x 200 cm, photo: Bernhard Kahrmann.
Detail of Frank Ahlgrimm’s „FAKE“, 2021, acrylic and lacquer on reflector fabric, 250 x 190 cm, photo: Bernhard Kahrmann.
Exhibition view: Frank Ahlgrimm. „NEXT STOP, happy end“, 2022, photo: Bernhard Kahrmann.
Detail of Frank Ahlgrimm’s „PARANOIA • HISTORY • HISTORY • PARANOIA (diptych)“, 2020, oil, acrylic and lacquer on printed vinyl, 260 x 400 cm, photo: Bernhard Kahrmann.
Detail of Frank Ahlgrimm’s „PARANOIA • HISTORY • HISTORY • PARANOIA (diptych)“, 2020, oil, acrylic and lacquer on printed vinyl, 260 x 400 cm, photo: Bernhard Kahrmann.
Exhibition view: Frank Ahlgrimm. „NEXT STOP, happy end“, 2022, photo: Bernhard Kahrmann.
Exhibition view: Frank Ahlgrimm. „NEXT STOP, happy end“, 2022, photo: Bernhard Kahrmann.
Galerie Elisabeth & Reinhard Hauff
Paulinenstr. 47
D – 70178 Stuttgart
Opening Hours:
Tuesday – Friday: 1 – 6 p.m.
and by appointment